safety tips when working with epoxy resin
۷ نکته ایمنی هنگام کار با رزین اپوکسی 
2021-02-11
arcil 2
ماستیک پلی یورتان چیست و چه کاربردی دارد؟
2021-02-16
نمایش همه

انواع کفپوش پلی اورتان 

polyurethane floor covering

کفپوش پلی اورتان کارخانه پپسی

جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر لطفا با شماره های 36630710-051 و یا همراه 09155075956 تماس حاصل فرمایید. همچنین از طریق چت های آنلاین سایت می توانید اطلاعات خود را ارسال بفرمایید تا همکاران واحد فنی با شما تماس داشته باشند.

همانطور که قبلا و در مقالات پیشین اشاره کردیم، کفپوش‌های پلی اورتان و اپوکسی پادشاهان جدید دنیای مد و صنعت هستند. این نوع خاص از کفپوش‌ها به دلیل ویژگی‌ها و مزایای منحصر بفرد خود به راحتی بر روی هر سطحی قابل اجرا بوده و می‌توانند زیبایی چشم‌نوازی به محیط اطراف خود ببخشند. کفپوش‌های پلی اورتان یا همان پلی یورتان، انواع مختلفی دارند که بسته به کاربرد و نوع سطحی که بر روی آن اجرا می‌شوند به دسته‌ها مختلف تقسیم خواهند شد. 

در این مقاله سعی بر این داریم تا این دسته‌بندی‌ها را بررسی کرده و بهترین کفپوش پلی یورتان برای سطح مورد نظر شما را بیابیم. اما پیش از آن بهتر است کمی با ماهیت این نوع کفپوش آشنا شویم.

فهرست مطالب

کفپوش پلی اورتان چیست

کفپوش پلی یورتان، روکشی دو جزئی بر پایه رزین پلی اورتان می‌باشد که به دلیل مقاومت سایشی و مکانیکی بالا و پایداری در برابر عوامل شیمیایی بهترین گزینه برای روکش کردن سطوح بتنی، آسفالت و فلزی بوده و از چسبندگی فوق العاده‌ای روی این سطوح برخوردار است و در برابر تغییرات دما، اشتعال، قارچ و باکتری مقاوم می‌باشد. این کفپوش به صورت یکپارچه و بدون درز با مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالا روی سطوح اجرا می‌شود و همچنین دارای خاصیت انعطاف پذیری بسیار بالایی بوده و همین ویژگی سبب می‌شود تا در مکان‌های دارای لرزش و ارتعاش بیشتر استفاده شود. (مانند سالن‌های ورزشی)

همه‌ی ما می‌دانیم که مسائل و نکات بسیار زیادی وجود دارند که هنگام طرح‌ریزی و اجرای یک پروژه پوشش کف بسیار حائز اهمیت می‌باشند به طور مثال کاهش آلودگی کف و نیز حفاظت از سطوح و کف در برابر خوردگی – تامین کفپوشی با دوام و مقاوم در برابر شرایط سخت محیطی و شیمیایی – مقاومت در برابر نیروهای وارده، مسائل مرتبط با معماری و زیبایی ظاهری و اجرای صحیح و اصولی آن از مراحل اولیه ساخت رنگ تا حمل و نصب. سیستم کفپوش پلی اورتان یا کفپوش پلی یورتان از جمله مواردی است که از نظر مسائل اقتصادی و قیمت کفپوش، نحوه نصب و اجرا، دارا بودن امکان تعمیر و ترمیم به نیازهای اشاره شده پاسخ می‌دهد.

نکته‌ی بسیار جالب‌تر در مورد این پوشش‌ها این است که امروزه طیف گسترده‌ای از محصولات پلیمری شامل رزین اپوکسی، پلی اورتان و اکریلیک در دنیا ساخته شده‌اند. این محصولات انتخاب کفپوش بتنی و نیز کفپوش ورزشی را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند، به طوری که حتی برای کفپوش بیمارستان‌ها، سالن های ورزشی، آشپزخانه‌های تجاری، مدارس، ایستگاه‌های آتش نشانی، کارخانه‌ها، انبارها و … از کفپوش پلی یورتان استفاده می‌گردد.

در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با سایر ویژگی‌های این نوع کفپوش می‌توانید مقاله پی‌پل سازان درباره ماهیت کفپوش‌ پلی اورتان را مطالعه بفرمایید. اما حالا که تا حدی ویژگی‌های این پوشش کف را شناختیم بهتر است به سراغ اصل مطلب رفته و انواع مختلف آن را با هم بررسی کنیم.

انواع کفپوش‌های پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان صنعتی:

همانطور که می‌دانید در محیط‌های صنعتی مانند کارگاه‌ها و انبارها، کارخانه‌های صنعتی و صنایع دیگر به کفپوش‌هایی نیاز داریم که از نظر مقاومتی بسیار قوی بوده و به سادگی دچار تخریب و خط و خش نشوند. کفپوش‌های پلی یورتان به دلیل مقاومت بسیار زیاد خود در برابر فشار، نور خورشید، سایش و خوردگی، بهترین گزینه برای این گونه محیط‌های صنعتی می‌باشند. همچنین این کفپوش‌ها مقاومت خوبی نسبت به مواد خطرناک صنعتی و مواد شیمیایی دارند. از جمله کاربردهای این نوع پوشش، در سطوح لوله است چرا که مقاومت خوب و اجرای آسان آن باعث مورد استفاده بودنش در این نوع سطوح خواهد شد.

polyurethane floor covering

کفپوش پلی‌اورتان کارخانه پپسی

موارد استفاده از کفپوش پلی اورتان صنعتی:

۱. صنایع نظامی

۲. بیمارستان‌ها و اتاق‌های تمیز (Clean Room)

 ۳. صنایع الکترونیک

۴. سردخانه‌ها و کشتارگاه‌ها

۵. صنایع داروسازی

۶. صنایع نساجی

۷. کارخانه‌های صنعتی و بسته بندی

۸. پوشش حفاظتی فرودگاه‌ها

۹. پوشش حفاظتی کارگاه‌ها و انبارها

۱۰. صنایع پتروشیمی و نفت و گاز

کفپوش پلی یورتان ورزشی:

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربردهای کفپوش پلی یورتان یا پلی اورتان، در سالن‌های ورزشی است. با توجه به اینکه کفپوش پلی یورتان، انعطاف پذیری خوبی دارد و همچنین در مقابل ضربه نیز مقاومت خوبی دارد، به عنوان کفپوش سالن ورزشی گزینه خوبی است. زیرا به مرور زمان کیفیت خود را از دست نمی‌دهد و در مقابل ضربات محکم و ارتعاشات مداوم، مقاوم است.

همچنین با توجه به قابلیت بالای این نوع کفپوش‌ها در جذب تنش‌ و شوک‌های وارد شده و نیز الاستیسیته و انعطاف پذیری بالا، می‌توان دلیلی مازاد بر دلایل گفته شده برای استفاده از کفپوش پلی اورتان در سالن‌های ورزشی یافت. جالب است بدانید بسیاری از استانداردهای مورد تایید فدراسیون‌های بین المللی (DIN 18035-5,6 & DIN 18032-2) بر پایه این مواد می‌باشد.

کفپوش‌های پلی یورتان ورزشی بصورت یکپارچه، بدون درز و در رنگ‌های مختلف قابل اجرا می‌باشد. اين کفپوش‌ها قابليت چسبندگی عالی روی سطوح بتنی، سرامیک، آسفالت و غیره را داشته و همچنين در برابر قارچ، باکتری و نور خورشيد مقاوم خواهند بود. کفپوش پلی یورتان ورزشی منعطف بوده و اين قابليت ارتجاعی و ضربه پذیری موجب می‌گردد تا احتمال صدمه دیدن ورزشکار به حداقل برسد.

پلی یورتان یا پلی اورتان، پوشش محافظتی مناسب برای پیست‌های دو و میدانی و سالن‌های ورزشی می‌باشد. این پلی یورتان دو جزئی خاصیت خود تراز شوندگی دارد. بنابراین یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها جهت سالن‌های ورزشی است. می‌توان برای جلوگیری از بازتاب بیش از اندازه نور، از رنگ‌های مات ضد خش استفاده نمود. این پلی یورتان انعطاف پذیری بالایی دارد و در نتیجه می‌تواند گزینه خوبی برای محیط‌های با تحرک زیاد مانند سالن‌های ورزشی مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

موارد استفاده از کفپوش پلی یورتان ورزشی:

۱. سالن‌های ورزشی

۲. پیست‌های دو و میدانی

۳. کف سوله‌ها

کفپوش پلی یورتان آنتی استاتیک یا کفپوش پلی اورتان ضد جرقه:

این نوع کفپوش‌ها قابلیت رسانایی دارند و با عبور جریان الکتریسیته ساکن از درون خود، مانع ایجاد جرقه خواهند شد. بنابراین در مکان‌هایی که جرقه ممکن است صدمات جبران ناپذیری را داشته باشد (مانند انبار مهمات و انبار نگهداری مواد منفجره) می‌توان از این نوع پلی اورتان استفاده نمود.

کفپوش پلی اورتان ضد خش:

این نوع پلی یورتان‌ها را می‌توان در مواردی به کار برد که خش شدگی سطح برای کاربری مهم باشد. البته لازم‌ به ذکر است که خاصیت ضد خش بودن، یکی از ویژگی‌های پایه و مشترک بین تمامی انواع پلی اورتان بوده و این نوع خاص از پلی‌یورتان‌ها صرفا نسبت به بقیه مقاوم‌تر خواهند بود.

کفپوش پلی اورتان خانگی:

بله درست است! شما می‌توانید از کفپوش های پلی یورتان و اپوکسی برای پوشش کف منازل خود نیز استفاده کنید. جلوه و زیبایی بی‌نظیری که این پوشش‌ها به کف خانه‌ی شما خواهند بخشید، مثال نزدنی و بی بدیل است. و به همین دلیل می‌باشد که در ابتدای این مقاله آن‌ها را پادشاهان دنیای مد و صنعت خواندیم. مقاومت در عین زیبایی و چه کسی‌ست که به دنبال این دو ویژگی در کنار هم و در یک محصول نباشد؟!

 

مقاله‌ی ما در خصوص انواع کفپوش پلی اورتان در اینجا به پایان رسید اما کاربردهای کفپوش‌ پلی اورتان پایان‌ پذیر نیست، بنابراین برای آگاهی از بهترین نوع این کفپوش برای سطح مورد نظر خود می‌توانید با ما در تماس بوده و اجرای این روکش زیبا و منحصر بفرد را به متخصصین پی پل سازان بسپارید.

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

دسترسی سریع