انواع استخر
۱۸ نوع استخر از نظر کاربرد
2021-02-24
ایزولاسیون چیست؟
ایزولاسیون چیست؟
2022-05-22
نمایش همه

خطرات استخر شنا

عایق رطوبتی استخر ضد قارچ

عایق رطوبتی استخر ضد قارچ

جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر لطفا با شماره های 36630710-051 و یا همراه 09155075956 تماس حاصل فرمایید. همچنین از طریق چت های آنلاین سایت می توانید اطلاعات خود را ارسال بفرمایید تا همکاران واحد فنی با شما تماس داشته باشند.

شنا کردن در استخر و رها شدن در دنیای آرامش آب‌ها همیشه یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات انسان‌ها بوده و هست. اما این محیط‌های فرح‌بخش می‌توانند به سادگی به یکی از خطرناک‌ترین تهدیدات سلامت ما تبدیل شوند. چطور؟ با ما همراه باشید تا با هم خطرات رایج استخرهای شنا را بررسی کرده و عوامل موثر بر ایمنی‌ آن‌ها را برشماریم. و بدانیم ما به عنوان یک استخردار چطور می‌توانیم ایمنی سازه خود را تامین کنیم؟ پیش از آن بهتر است تا به برخی سوالات پاسخ دهیم.

فهرست مطالب

نحوه‌ی انتقال بیماری در استخرها

همانطور که می‌دانید شنا کردن در فصل گرما در بین افراد رواج بسیاری پیدا می‌کند و اگر یک فرد بیمار در استخری شنا کند، قطعا آب را آلوده کرده و سایر افراد را نیز به بیماری خود مبتلا خواهد کرد. آب آلوده استخر باعث بروز بیماری‌های مختلفی مثل اسهال، بیماری پوستی، عفونت گوش، عفونت چشم و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مثل حلق و بینی می‌شود. همچنین برخی از میکروب‌ها مثل کریپتو تا چند روز زمان می‌برد که توسط کلر بمیرند، و همین مسئله خطر انتقال بیماری‌ها را افزایش خواهد داد.

شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از استخر آلوده

خشکی پوست و حساسیت‌های پوستی شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که ممکن است در استخرها برای مراجعان ایجاد شود. در فصل تابستان به دلیل وجود املاح زیاد در دریا، احتمال بروز عوارض حساسیتی و خشکی پوست بیشتر می‌شود. باید بدانید که نه فقط آب آلوده، بلکه رختکن‌ها، حمام استخر و دمپایی‌های مشترک نیز می‌توانند عامل انتقال برخی ویروس‌ها باشند. مثلا هپاتیت آ می‌تواند از این راه‌ها در استخرهای آلوده منتقل شود؛ چرا که عامل این بیماری گوارشی یک ویروس است که به‌راحتی می‌تواند از طریق دهانی‌‌ آلوده به سایر افراد سرایت کند. برخی اختلالات روده‌ای مانند حصبه، شبه‌حصبه، اسهال، ناراحتی‌های معدوی، عفونت چشم و گوش و بیماری‌های پوستی نظیر عفونت‌های قارچی و زردزخم نیز می‌توانند از طریق استخرهای آلوده به سادگی منتقل شوند.

راهکار رفع این بیماری‌ها

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات تابستانی شنا کردن و انجام بازی‌های آبی است که با وجود پارک‌های آبی متنوع و هیجان انگیز، این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. اما نظافت و سلامت آب استخر مهم ترین سوال و دغدغه افرادی است که قصد دارند از خاطره این ورزش هیجان انگیز و تفریح تابستانی لذت ببرند نه اینکه درد و ناراحتی آن را به یادگار نگه دارند! این روزها یکی از موثرترین شیوه های تبلیغاتی مجموعه های آبی و البته مانور برای اعلام وجه تمایز با رقبا، استفاده از گاز «ازون» در تصفیه و ضدعفونی محیط استخر است و البته تاکید و اصرار به حذف کلر در این فرآیند. حال این سوال مطرح می شود که برای قدیمی ترین یار استخرها چه پیش آمده است که کنار رفته و کدام یک از این دو بهتر و موثرتر هستند؟ اما پیش از پاسخ به این سوال بهتر است بدانیم چرا ازون جایگزین کلر شد. 

علت استفاده از ازون در پاک‌سازی استخرها

ازون اکسید کننده‌ای بسیار قوی است که قابلیت حذف ترکیبات بیماری‌زا و بی اثر کردن کلیه میکرو ارگانیسم‌های مقاوم در برابر کلر را دارد. این ماده برخلاف کلر ترکیبات مضر تولید نکرده و مشکلات مربوط به کلر از جمله سوزش چشم، خشکی پوست و غیره را نیز ایجاد نمی‌کند. این خواص باعث ایجاد استقبال عمومی نسبت به استفاده از آن شده است. استفاده از ازون برای تصفیه آب و ضدعفونی کردن استخرهای شنا برای اولین بار از سواحل لاجوردی مدیترانه در جنوب فرانسه آغاز شد. بوی بد متصاعد شده از کلری که به منظور ضدعفونی آب استخر استفاده می‌شد بسیار آزاردهنده بود. در آن زمان ابتدا برای تصفیه آب و ضدعفونی آن، الکترولیز نمک جایگزین کلر شد اما به دلیل استهلاک بالای دستگاه های الکترولیز، صاحبان استخرها سراغ گزینه دیگر یعنی استفاده از گاز ازون که گران‌تر از سایر گزینه‌ها نیز بود، رفتند. به تدریج و با پیشرفت تکنولوژیِ تولید ازون، این گزینه نیز از لحاظ کیفیت و قیمت در بسیاری از موارد از سایر گزینه‌ها مقرون به صرفه‌تر شد و سرانجام به طور کلی جانشین کلر و سپس الکترولیز شد. اما آیا واقعا ازون بی‌خطر است؟

صاحبان بسیاری از استخرها به منظور حذف مشکلات مربوط به کلر و ارائه خدمات بهتر درصدد جایگزینی این محصول جدید به جای کلر جامد یا گاز کلر هستند اما تمام منابع معتبر پزشکی و زیست محیطی از جمله آژانس حفاظت محیط زیست (EPA) به صراحت تاکید می کنند که «ازون» به تنهایی برای ضدعفونی کردن آب استخر کافی نبوده و در کنار آن استفاده از یک ضدعفونی کننده مکمل ضروری است. مهم‌ترین سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر ازون اکسید کننده‌ای قوی‌تر از کلر بوده و ترکیبات مضر جانبی هم تولید نمی‌کند پس چرا نمی‌توان به تنهایی برای ضدعفونی کردن آب و محیط استخرها از آن استفاده کرد؟ مهم‌ترین دلایل برای پاسخ به این سوال عبارتند از:

1. ازون محلول در آب به سرعت تجزیه می‌شود و به این دلیل ازون برای گندزدایی آلودگی های ثانویه کاربرد ندارد.

2. ازون موجود در آب باعث آسیب رساندن به شش‌ها، مخاط، تحریک پوست و ایجاد خارش می‌شود.

3. بوی ازون حتی در غلظت‌های بسیار پایین هم بسیار نامطبوع و گزنده است.

و خب فکر می‌کنم همین سه دلیل کافی است که تبلیغات استخرهایی که مدعی هستند آب و محیط استخر را فقط با ازون ضدعفونی می‌کنند، ندیده بگیرید زیرا دریافتیم که به منظور جلوگیری از بروز آلودگی‌های ثانویه در داخل استخر، تزریق کلر ضروری است. با این تفاسیر می‌توان گفت که ازون باید به گونه‌ای به آب استخر تزریق شود که تا قبل از ورود به استخر تمام آن از بین برود و در کنار آن برای ازبین بردن آلاینده‌های ثانویه مقدار کمی کلر نیز به عنوان مکمل به آب تزریق شود.

ازون باعث از بین بردن ترکیبات مضر کلر از قبیل تری هالومتان‌ها و کلرآمین‌هایی می‌شود که منبع تولید سرطان و بو در استخرها هستند و از طرفی دیگر به دلیل خاصیت اکسیدکنندگی بالا به سرعت، میکروارگانیسم‌هایی که نسبت به کلر مقاوم هستند را از بین می‌برد و باعث شفافیت آب استخر نیز می‌شود. همچنین تجربه ثابت کرده است که استفاده از ازون تا حد بسیار زیادی باعث کاهش مصرف کلر خواهد شد.

علت عدم حذف ازون

اضافه کردن کلر به آب برای از بین بردن باکتری‌های موجود در آن لازم است زیرا در استخرهایی با گنجایش بالا و البته شلوغ، امکان تخلیه و پر کردن مجدد آب پیش از ورود شناگر جدید وجود ندارد. بنابراین، آب نه تنها باید به خوبی قبل از ورود به استخر از نظر اصول بهداشتی سالم باشد، بلکه باید در طول زمان استفاده نیز تمیز باقی بماند. باکتری‌ها در یک استخر بدون کلر به احتمال زیاد آسیب‌های بهداشتی بیشتری از خود کلر ایجاد می‌کنند. فواید بهداشتی شنا و استحمام بسیار بیشتر از هر گونه عوارض جانبی اثبات شده است. کلر بیش از حد ممکن است موجب خارش چشم شود، اما اگر شما درنظر بگیرید که میکروارگانیسم‌هایی که سبب آلودگی آب مانند اسهال خونی، هپاتیت A و وبا می‌شوند را ریشه کن می‌کند، به آسانی می‌توانید مزایای کلر را درک کنید.

و البته باید بدانید که اگر از کلر به درستی استفاده شود، خطری سلامت شما را تهدید نمی‌کند. خطر اصلی، زمانی است که مسئول کلرزنی استخر، کلر را بیش از حد مجاز تعریف شده به آب اضافه می‌کند. اگر میزان کلر در استخر بیش از این میزان باشد، می‌تواند باعث بوی شیمیایی قوی، گلودرد، تحریک پوست و قرمزی چشم‌ها شود. همچنین عرق، پوست و دیگر ترکیبات آلی می‌توانند با کلر واکنش نشان داده و منجر به تولید گازهای مضری شوند که باعث سوزش دستگاه تنفسی، چشم و پوست خواهند شد. از آنجا که بیشتر لوازم آرایشی و بهداشتی، کرم‌های ضدآفتاب و لوسیون بدن حاوی ترکیباتی است که با کلر واکنش نشان می‌دهند باید قبل و بعد از ورود به استخر یا جکوزی دوش کافی و مناسب گرفته شده و آرایش صورت، لوسیون بدن، کرم ضدآفتاب و هرگونه مواد آرایشی شیمیایی از بدن پاک شود.

راهکارهای افزایش ایمنی استخر

در بالا بسیاری از مشکلات رایج در استخرها را با هم بررسی کردیم اما سوالی که پیش می‌آید این است که ما به عنوان استخردار چه کار باید انجام دهیم تا این مشکلات را تا جای ممکن رفع کرده و جلوی انتقال میکروب را بگیریم؟ لازم است بدانیم که برای امنیت و حفظ جان مردمی که از استخر استفاده می‌کنند شرایطی باید برقرار باشد از جمله:

1. عدم عبور سیم‌های برق افقی، با فاصله‌ای معادل حداقل ۶ متر از لبهٔ استخر

2. عدم وجود مدارهای الکتریکی محافظت نشده در نزدیکی استخر

3. عدم استفاده از مواد شیمیایی غیر استاندارد در آب استخر

4. عدم وجود اجسام نوک‌تیز در نزدیکی یا داخل استخر

5. مدیریت تعداد افراد حاضر در استخر و عدم شلوغی

6. انجام اقدام‌های لازم برای بهداشت استخر و آب

7. وجود تجهیزات نجات در نزدیکی استخر

8. استفاده از آب پاک و بدون آلودگی

9. وجود روشنایی اضطراری

10. امکان دیدن کف استخر

عایق رطوبتی استخر با رنگ ضد قارچ

و راهی که شاید اکثر ما از آن چشم‌پوشی میکنیم و به دست فراموشی سپرده شده استفاده از رنگ و آب‌بندهای ضد قارچ و کپک می‌باشد. استفاده از رنگ و پوشش‌های نامرغوب به راحتی می‌تواند سرعت پخش ویروس‌ها را کاهش داده و یا حتی مانع از آن نیز بشود. بنابراین باید بیش از پیش به این مهم اهمیت بدهیم و سعی بر این داشته باشیم تا از قبل از پاکیزگی آب، از پاکیزگی استخرمان نیز مطمئن باشیم. رنگ‌های عایق و ضد قارچ پی‌ پل سازان می‌توانند یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای عایق‌رطوبتی استخرهایتان باشد. جهت اطلاع بیشتر از مشخصات این محصول می‌توانید به صفحه‌ی عایق پلیمری ایزو پی پی اس مراجعه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

دسترسی سریع