بهترین روش آب‌بندی مخازن چیست؟
2020-10-21
استخر واترپلو
رزين آب‌بندی استخر
2020-10-28
نمایش همه

سپتیک فاضلاب چیست؟

سپتیک فاضلاب محلی برای پیش تصفیه‌ی فاضلاب به شمار می‌رود که در انواع بتنی، پلی‌اتیلن، فایبرگلاس و...ساخته می‌شود و معمول‌ترین نوع تصفیه‌ی فاضلاب در محل محسوب می‌شود.

جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر لطفا با شماره های 36630710-051 و یا همراه 09155075956 تماس حاصل فرمایید. همچنین از طریق چت های آنلاین سایت می توانید اطلاعات خود را ارسال بفرمایید تا همکاران واحد فنی با شما تماس داشته باشند.

سپتیک فاضلاب محلی برای پیش تصفیه‌ی فاضلاب به شمار می‌رود که در انواع بتنی، پلی‌اتیلن، فایبرگلاس و…ساخته می‌شود و معمول‌ترین نوع تصفیه‌ی فاضلاب در محل محسوب می‌شود که در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، ورزشی، هتل‌ها و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل اینکه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب معمولا در فاصله‌ی دوری نسبت به شهر‌ها قرار دارند و انتقال فاضلاب به این محل‌ها فرآیندی زمان‌بر می‌باشد، احداث سپتیک کمک شایانی به نگهداری و پیش تصفیه‌ی فاضلاب می‌کند. 

زمانی‌که فاضلاب وارد سپتیک می‌شود مواد جامد موجود در آن در کف مخزن ته‌نشین شده و با گذشت زمان به صورت لجن در‌می‌آید همچنین چربی و روغن موجود در فاضلاب به صورت کف در بالای مخزن شناور می‌ماند. فرآیندهای شناور‌سازی و ته‌نشینی فاضلاب در مخزن سپتیک همراه با فعالیت باکتری‌های بی‌هوازی باعث می‌شود فاضلاب به صورتی وارد طبیعت شود که به راحتی به کمک باکتری‌های هوازی موجود در خاک در نهایت تبدیل به گاز‌کربنیک و آب شود.

فهرست مطالب

اهمیت سپتیک فاضلاب

وجود سپتیک‌های فاضلاب از چند جهت ضروری است:

۱) پیش‌تصفیه‌ی فاضلاب که در محل سپتیک انجام می‌شود و کمک بسیاری به شرایط زیست محیطی و سهولت در تصفیه‌ و کاهش آلودگی می‌کند.

۲) فاضلاب‌ها معمولا حاوی ذرات بزرگی هستند که در فرآیند تصفیه و در مسیر انتقال به تصفیه‌خانه‌ها مشکل ساز شده و مانع از حرکت روان فاضلاب و پمپاژ آن می‌شوند. سپتیک‌های فاضلاب با حذف این ذرات بزرگ کمک زیادی به روان‌سازی فاضلاب در محل‌های تصفیه می‌کنند.

۳) وجود روغن در فاضلاب به خصوص فاضلاب رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها از جمله دلایلی است که موجب گرفتگی لوله‌های انتقال فاضلاب و راه‌آب‌های تاسیساتی می‌شود. شناور‌شدن روغن روی سطح فاضلاب در محل سپتیک، کمک زیادی به انتقال سریع فاضلاب به محل تصفیه‌خانه‌ کرده  و از گرفتگی مسیر انتقال جلوگیری می‌کند. 

به عبارت دیگر ورود روغن‌‌ها از رستوران‌ها، کارخانجات صنعتی و کارگاه‌ها با درجه‌ی نفوذ ناپذیری و چگالی بالا به شبکه‌های فاضلاب، آسیب بزرگی به مسیرهای انتقال وارد می‌کند اما وجود سپتیک‌ها با پیش‌تصفیه‌ی فاضلاب نقش مهمی در کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری شبکه‌های انتقال فاضلاب دارد.

با توجه توضیحات گفته شده، سپتیک‌ها به دلیل نگهداری فاضلاب نقش مهمی دارند و اجرای اصولی آن‌ها موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از نکات بسیار مهم در انجام این امر، آب‌بندی و ایزولاسیون سپتیک‌های فاضلاب است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

آب‌بندی، عایق‌رطوبتی و ایزولاسیون سپتیک فاضلاب

از آنجا که سپتیک‌های فاضلاب محلی برای نگهداری فاضلاب به شمار می‌رو‌ند، ایزولاسیون آنها بسيار حائز‌اهمیت است. چرا که هرگونه نشت و نفوذ فاضلاب از محل سپتیک به خارج، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌آورد. آلودگی آب‌های زیرزمینی، تهدید حیات جانوری و ایجاد بیماری برای انسان از جمله مشکلاتی است که نفوذ فاضلاب در محیط به دنبال دارد. یکی از انواع سپتیک‌های فاضلاب که نیاز به آب‌بندی، عایق‌بندی و ایزولاسیون دارد سپتیک تانک بتنی است.

با توجه به اینکه pH فاضلاب سپتیک تانک‌ها تا حدودی اسیدی و pH بتن کاملاً قلیایی است لذا مقدار نفوذپذیری بتن نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در کارایی سپتیک تانک و عمر مفید آن دارد. در برخی موارد برای کاهش هرچه بیشتر مقدار نفوذپذیری از پوشش‌های آب‌بندکننده با پایه‌های سیمانی یا قیری استفاده می‌شود.

روش‌های ایزولاسیون و عایق‌بندی سپتیک

از جمله روش‌های عایق‌بندی سپتیک‌های بتنی، ایزولاسیون بتن و نفوذناپذیر کردن آن است. در مورد روش‌های ایزولاسیون و آب‌بندی بتن به تفضیل در مقاله‌ی عایق‌بندی، آب‌بندی و ایزولاسیون صحبت شده است. با عایق کردن بتن به وسیله‌ی عایق‌های پایه سیمانی و پایه قیری، بافت بتن نفوذ‌ناپذیر شده و تا حدود زیادی از نشت فاضلاب به بیرون جلوگیری می‌شود. عایق نمودن بتن هم در حین بتن‌ریزی و با افزودن مواد خاص انجام شده و هم پس از اتمام بتن‌ریزی و از طریق پوشش نهایی بتن به وسیله‌ی عایق‌های نانو و انواع عایق اپوکسی، پلی‌یورتان و … .

با‌توجه به مطالب ذکر شده می‌توان گفت آب‌بندی، عایق‌بندی و ایزولاسیون سپتیک تانک به دلیل تجمع و نگهداری فاضلاب از اهمیت بالایی برخوردار است. هرگونه نشت فاضلاب از داخل سپتیک به بیرون موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی فراوانی خواهد شد. لذا مواردی نظیر آب‌بندی اصولی بتن در کاهش نفوذپذیری آن نقش موثری در ایزولاسیون سپتیک داشته و مانع از نشت فاضلاب از طریق شکاف‌ها و ترک‌های مویی بتن خواهد شد.

بدیهی است اجرای اصولی و دقیق عایق‌کاری سپتیک در کیفیت نهایی موثر بوده و باعث طول عمر و دوام سپتیک و نیز جلوگيری از آسیب‌های زیست محیطی می‌شود. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هفت =

دسترسی سریع