epoxy resin
رزین اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
2021-02-10
safety tips when working with epoxy resin
۷ نکته ایمنی هنگام کار با رزین اپوکسی 
2021-02-11
نمایش همه

مزایا و معایب رزین اپوکسی و قیمت آن

epoxy floor covering

پوشش کف اپوکسی

جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر لطفا با شماره های 36630710-051 و یا همراه 09155075956 تماس حاصل فرمایید. همچنین از طریق چت های آنلاین سایت می توانید اطلاعات خود را ارسال بفرمایید تا همکاران واحد فنی با شما تماس داشته باشند.

همانطور که پیش‌تر و در مقاله‌ی “رزین اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد اشاره کردیم، این ماده یکی از مهم‌ترین و پرکاربردین مواد برای تهیه و اجرای کفپوش سطح و زیباسازی آن می‌باشد. همچنین بررسی کردیم که کاربردهای رزین اپوکسی فقط به کفپوش صنعتی خلاصه نمی‌شود و گستردگی‌ آن در جای جای صنعت به چشم خواهد خورد. در این سری پست از مقالات پی پل سازان مزایا و معایب این نوع رزین را نیز با هم بررسی کرده و پس از مقایسه قیمت آن با سایر رزین‌ها، آشنایی خود با این چسب صنعتی را به تفصیل می‌رسانیم.

فهرست مطالب

مزایای رزین اپوکسی

این ماده همانطور که در مقالات قبلی نیز اشاره کردیم مزایا و کاربردهای بسیار زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر مختصرا اشاره کرد؛

  • مقاومت در برابر جذب تنش‌های مکانیکی و حرارتی
  • مقاومت بالا در برابر سایش و ضربه
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت
  • قابلیت پرکنندگی بالا
  • وزن سبک و حجم کم
  • عمر مفید و سرعت تعمیر بالا

یکی دیگر از مزایای مهم و خوب رزین‌های اپوکسی این است که در فرایند ساختش هیچ گونه ماده‌ و مونومر سمی یا فراری از آن خارج نمی‌‌شود که در مقایسه با ماده‌های مشابه که سمی هستند، امنیت بیشتری را برای کار کردن با آن به ارمغان می‌آورد.

رزین اپوکسی مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی مانند اسیدها و بازها و همچنین رطوبت و آب دارد. این رزین نسبت به انواع دیگر رزین‌ها مانند رزین پلی استر از جمع شدگی کمتری برخوردار است و نسبت به دمای محیط در زمان پخت حساسیت کمتری دارد و  بسته به نوع می تواند در دمایی بین ۵ تا ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد پخته شود. 

این ماده همچنین خصوصیات مکانیکی بی‌نظیری دارد. مقاومت کششی، مقاومت خمشی، مقاومت فشاری و مقاومت آن در برابر ضربه بسیار بالاست و از این نظر در بین مواد مشابه خودش بی‌‌مانند است. همچنین مقاومت حرارتی آن بسیار بالاست بطوریکه ویژگی‌های یک کامپوزیت ساخته شده توسط رزین اپوکسی تا حرارت ۱۰۰ درجه سانتی گراد بدون تغییر باقی می‌ماند. به علاوه این که این ویژگی‌ها بدون در نظر گرفتن افزودنی‌های بتنی هستند چرا که تعداد بسیار وسیعی از افزودنی‌های شیمیایی مختلفی وجود دارد که می‌توان با افزودن آن‌ها به رزین اپوکسی، همین مشخصات و ویژگی‌های بسیار خوبش را ارتقا داد.

ویژگی ‌های مکانیکی کم نظیر رزین‌های‌ اپوکسی باعث شده تا چسب رزین بر بسیاری از مواد مشابهش برتری قابل ملاحظه‌‌ای داشته باشد. مقاومت کششی این ماده بین ۶۰ تا ۸۰ مگاپاسکال، مقاومت خمشی آن بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مگاپاسکال و مقاومت برشی آن بین ۳۰ تا ۵۰ مگاپاسکال است که نشان از مقاومت بسیار فوق‌‌العاده‌ی آن دارد.

رزین اپوکسی در برابر تغییر دما و شرایط مختلف تنها ۲ تا ۵ درصد تغییر طول می‌‌دهد و حتی اگر تحت فشار بار خارجی قرار گرفته باشد تا دمای ۲۹۰ درجه سانتی گراد تغییر شکل نخواهد داد. به همین جهت استفاده از رزین‌‌های اپوکسی به جای پلی استرها مقاومت بیشتری را به سازه‌‌های بتنی می‌بخشد. هم چنین مقاومت آن در برابر محیط‌‌های قلیایی و اسیدی باعث می‌شود تا بتن در برابر مواد شیمیایی مقاومت بیشتری داشته باشد. ویژگی ‌های مکانیکی این رزین‌‌ها تا دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد تغییری نمی‌کند و تازه از آن دما به بعد است که تغییرات ویژگی‌‌های مکانیکی آغاز می‌شود.

این ماده قابلیت این را دارد که به سطوح بتنی یا فولادی به خوبی بچسبد و ضخامت تنها ۴ میلی‌متر از این روکش مقاومت فشاری بتن را به مقدار چشمگیری افزایش می‌دهد. رزین اپوکسی با غلظت کم و قدرت نفوذ بالای خود دارای مقاومت اولیه و نهایی بسیار بالایی‌ست که در برابر سایش و ضربه نیز مقاومت و پایداری خواهد کرد.

همچنین لازم به ذکر است که رزین اپوکسی افت کم و ناچیزی در قالبگیری‌های کامپوزیتی دارد که این افت در حدود ۵/۰ تا ۱ درصد خواهد بود. سخت شدن رزین اپوکسی نیز بسیار کند بوده و از عمر مفید بالایی برخوردار است. رزین اپوکسی را همچنین می‌توان به عنوان لایه پیوند دهنده ملات و خمیر تعمیری اپوکسی بر روی بتن خشک مورد استفاده قرار داد.

معایب رزین اپوکسی

از مهم‌ترین معایب رزین اپوکسی قیمت آن می‌باشد که گران‌تر از دیگر انواع رزین است و همچنین عمل‌آوری آن که زمان‌بر است، سنگی دیگر بر مسیر استفاده از این نوع رزین خواهد انداخت. لازم به ذکر است که رزین اپوکسی شکل‌پذیر نیست و نسبت به ترک‌خوردگی نیز حساس می‌باشد. این ماده در دمای زیر ۵ درجه سانتی‌گراد عملا کارایی ندارد.

خواص محصولات پخت شده اپوکسی به عوامل مختلفی همچون نوع اپوکسی، نوع و مقدار هاردنر، میزان شبکه‌ای شدن و ماهیت و حجم مواد افزودنی  بستگی دارد که همین موضوع خود مشکلی دیگر بر معایب رزین اپوکسی اضافه خواهد کرد. و البته همانطور که بسیاری از شما می‌دانید خشک نشدن رزین هنگام کار با آن، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی‌ست که با آن مواجه خواهیم شد که در ادامه بیشتر در این باره صحبت می‌کنیم.

جلوگیری از خشک نشدن مخلوط رزین و هاردنر

به هنگام کار با رزین اپوکسی ممکن است با مشکلاتی همچون خشک نشدن و چسبناک و نرم شدن رزین مواجه شویم که پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از این مشکلات نکات زیر را رعایت کنیم.

رعایت نسبت صحیح اختلاط:

خشک نشدن رزین می‌تواند به دلیل کم بودن هاردنر در مخلوط باشد و یا اینکه رزین اپوکسی و هاردنر به خوبی مخلوط نشده باشند.

عدم آلودگی سطح:

آلوده بودن سطح کار مانند وجود چربی و گردوغبار هست که در خشک شدن رزین اپوکسی اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین برای استفاده از آنها و نتیجه‌گیری مطلوب باید از تهویه مناسب استفاده کنید. رزین اپوکسی نباید در هوای سرد و مرطوب استفاده شود زیرا سبب کاهش مقاومت آن خواهد شد.

عدم وجود آب یا رطوبت در سیستم:

ظرف اختلاط رزین اپوکسی باید به طور کامل خشک بوده و سطح کار و یا هوا عاری از هرگونه رطوبتی باشد.

کنترل دما:

دمای هوا نباید کمتر از 10 درجه و دمای سطح نباید از 5 درجه سانتی‌گراد کمتر باشد چون واکنش اپوکسی و هاردنر در دمای پایین متوقف می‌شود و رزین خشک نخواهد شد؛گرم بودن بیش‌ازحد هوا هم می‌تواند در خشک شدن رزین اپوکسی اختلال ایجاد کند، حداکثر دمای هوا برای اعمال می‌تواند 50 درجه سانتی‌گراد باشد.

قیمت رزین اپوکسی

قیمت و هزینه‌ی بالای رزین اپوکسی جزو آن مواردی است که اغلب به عنوان معایب رزین اپوکسی ذکر می‌شود. ولیکن اگر مزایا و معایب آن‌ را کنار هم بگذاریم متوجه می‌شویم که زیبایی و جلوه‌ای که این ماده برای کفپوش‌های ما به ارمغان می‌آورد در کنار مقاومت بسیار بالای آن به طور کلی ارزش قیمتش را دارد! و البته همانطور که قبلا هم گفته شد، کاربردهای این ماده‌ی ارزشمند فقط به کفپوش خلاصه نمی‌شود و استفاده‌های بسیاری در صنایع دیگر نیز دارد.

برای اطلاع از قیمت دقیق انواع رزین اپوکسی و خرید آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم تا سری به سایت دیجی کالا بزنید و با توجه به نیاز و بودجه‌ی خود، بهترین رزین را انتخاب و خریداری بفرمایید.

و اگر شما هم مانند میلیون‌ها کاربر دیگر، هدفتان از جستجوی رزین اپوکسی یافتن بهترین و مناسب‌ترین پوشش برای کفپوش‌های خانه و محل‌کارتان می‌باشد می‌توانید برای آگاهی از قیمت و کیفیت اجرای کفپوش اپوکسی، توسط متخصصان مجرب، به صفحه‌ی مربوط به محصولات پی‌ پل سازان مراجعه کرده و با مشاوران ما در تماس باشید.

 

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 3 =

دسترسی سریع