مخازن بتنی آب و فاضلاب 
2021-01-17
tile isolation
کاشی و سرامیک پشت‌بام و نحوه‌ی آب‌بندی آن
2021-02-10
نمایش همه

بهترین جایگزین ایزوگام چیست؟

pps coating

جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر لطفا با شماره های 36630710-051 و یا همراه 09155075956 تماس حاصل فرمایید. همچنین از طریق چت های آنلاین سایت می توانید اطلاعات خود را ارسال بفرمایید تا همکاران واحد فنی با شما تماس داشته باشند.

چند سالی می‌شود که ایزوگام راه خود را به خانه‌‌های ما پیدا کرده و رایج‌ترین انتخاب برای ایزولاسیون پشت‌بام است. اما این پوشش صنعتی آن‌چنان هم که فکرش را می‌کنیم بی‌عیب و نقص نیست و شاید بتوانیم با انتخابی هوشمندانه‌تر، جایگزینی بهتر برای عایق‌بندی پشت‌بام‌هایمان بیابیم. در این مقاله سعی بر این داریم با معرفی مزایا و معایب ایزوگام شما را در یافتن بهترین جایگزین یاری کنیم.

فهرست مطالب

ایزوگام چیست؟‌

عایق بندی رطوبتی ساختمان‌ها تا چهل سال گذشته به صورت سنتی، با آسفالت و قیرگونی انجام می‌گرفت ولی به تدریج و با پیدایش عایق‌های رطوبتی و مزیت‌های بی‌شمارشان، روش‌های سنتی کم کم جای خود را به روش‌های جدید و نوین دادند. امروزه در بیش‌تر ساختمان‌ها چه در مرحله‌ی پی و فونداسیون و چه در ایزولاسیون دیوارها، سرویس‌ها و پشت بام، ایزولاسیون با لایه‌ای از عایق رطوبتی به نام ‌‌‌‌‌‌‌‌ایزوگام انجام می‌گیرد.

ایزوگام پوشش مقاومی از جنس قیر و الیاف مصنوعی است که با گرما بر بستر بام چسبانده می‌شود و از نفوذ آب و رطوبت به محیط زیرین خود جلوگیری می‌کند. عمر ایزوگام به‌طور میانگین ۱۰ سال است و به زبان ساده پدیده‌ایست صنعتی و متکی به دانش که هدف اصلی آن ایمن‌سازی سازه‌ها در برابر نم و رطوبتی‌ست که از برف، باران و غیره پیش‌ خواهد آمد.

نصب ایزوگام

برای نصب این نوع عایق‌ها باید سطح کار عاری از گرد و خاک و رطوبت باشد که این خود دلیل روشنی بر محدودیت اجرا و سختی کار با ایزوگام است. در کارخانه‌هایی که این محصول را می‌سازند، ساخت و تهیه و اجرای قیر روی گونی انجام می گردد و سپس قیرگونی آماده شده را، که همان ایزوگام است، با حرارت دادن موضعی در محل نصب می‌کنند. قابل ذکر است که کیفیت ایزوگام کاملا به جنس و مرغوبیت مواد مورد استفاده در آن بستگی دارد و اگر در آن از مواد اولیه مرغوب استفاده شود، محصول با کیفیت خواهد بود و در غیر این‌صورت تنها هزینه‌ای گزاف را متحمل شده‌ایم.

البته ممکن است نصب ایزوگام مرغوب کمی سخت‌تر از نوع نامرغوب آن باشد ولی جالب است بدانید این نوع ایزوگام‌ها لزوما نسبت به سایر انواع آن ضخیم‌تر نیستند. از طرفی برای نصب ایزوگام، سطح کار نباید مرطوب باشد به همین جهت نصب این عایق رطوبتی در مناطق سردسیر شرایط و قوانین خاص خود را داراست.

مزایای ایزوگام ‌

۱ ـ سبک بودن (حدود ۴ کیلوگرم بر متر مربع)

۲ ـ عدم پوسیدگی و شکنندگی 

۳ ـ مقاوم در گرمای ۱۳۰ + درجه و سرمای ۴۰- درجه

۴ ـ مقاوم در مقابل فشارهای احتمالی از انبساط و انقباض ساختمان به علت وجود لایه پلی استر

۵ ـ قابلیت انعطاف کامل 

۶- دوام بیشتر در دماهای پایین

۷ ـ اجراء سریع و آسان

۸ – ضخامت صاف و یکدست به علت تولید در کارخانه

۹ – قابل اجرا در تمامی محل‌ها

۱۰- ضمانت سازنده

معایب ایزوگام‌

امروزه در دنیا جهت ایزولاسیون مکان‌های مرطوب کمتر از عایق‌های پایه قیری استفاده می‌شود. عایق‌های قیری (قیرگونی و ایزوگام) در برابر رسوبات موجود در آب و خاک مقاوم نیستند و بنابراین در سازه‌هایی که پس از ایزولاسیون باید در خاک دفن شوند مانند فونداسیون و دیوارهای حائل و یا سازه‌هایی که باید در برابر فشار منفی مقاوم باشند عملاً کارایی ندارند و پس از مدت زمان کوتاهی این عایق‌های پایه قیری رو به فرسودگی می‌روند در نتیجه علاوه بر اینکه سازه دچار نشتی آب می‌شود، نفوذ همین آب و رطوبت به داخل سازه بتنی باعث اکسید شدن آرماتورها و کاهش طول عمر و مقاومت سازه می‌گردد.

فرض کنیم در حال ساخت یک مجتمع تجاری هستیم و یک گودبرداری به عمق 10 متر (ارتفاع) انجام شده که در نتیجه‌ی آن، سه طبقه پایین‌تر از سطح خواهیم داشت. پس از بتن ریزی دیوارها و سقف‌های طبقات منفی، که فکر می‌کردیم نیاز به ایزولاسیون ندارد، در یک مقطع زمانی فصلی سطح آب‌های سطحی بالا آمده و شاهد جاری‌شدن آب از دیوارها و یا لکه‌های رطوبتی خواهیم بود.

در این حالت استفاده از قیرگونی و ایزوگام امکان پذیر نیست چون این نوع عایق‌های رطوبتی در صورت نفوذ رطوبت به روی سطح بتن باعث جدا شدن لایه قیری خواهند شد. حتی در صورتی که فرض کنیم رطوبت عایق را جدا نمی‌کند می‌بایست روی آن را با یک دیوار چینی 10-5 سانتی ‌متری و یا با استفاده از سیمان‌کاری با مش توری و یا تور مرغی و رابیتس محافظت نمود تا بتوان بر روی آن کارهای نازک کاری انجام داد.

از طرفی دیگر اگر بخواهیم خود را یکی از طرفداران محیط زیست بدانیم و بگوییم که آسمان آبی و هوای پاک حق ما و آیندگان ماست باید بگوییم که در زمان ذوب کردن قیر و یا ایزوگام جهت نصب بر روی سطح علاوه بر آسیب پذیری فرد نصاب و اطرافیان حاضر در محل نصب، آسیب‌های بسیار مخربی نیز به محیط زیست ما وارد خواهد شد. ایزولاسیون‌های پایه قیری همچنین در سرما ترد و شکننده و در گرما بسیار نرم می‌گردند که همین مسئله یکی دیگر از عوامل آسیب‌پذیری آن‌ها می‌باشد. حتی در بام‌های مسطح که شیبی ملایم دارند، در زمان گرمای طبیعی فصلی این مواد جاری شده و در قسمت انتهای شیب تجمع می‌کنند که علاوه بر مسدود کردن آب‌راه باعث ضخامت بیش از حد ایزولاسیون می‌شوند که همین امر در فصل سرما شرایط  را برای ترک خوردن قیر فراهم کرده و باعث نشت آب خواهد شد.

پس به‌‌طور مختصر معایب ایزوگام را می‌توان در موارد زیر جای داد:

۱ ـ فاسد شدن عایق بعد از ۶ ماه (از زمان تولید ) به علت عدم نگهداری مطلوب (باید بصورت عمودی در دمای ۵ تا ۳۵ درجه نگهداری شود.)

۲ ـ کم بودن طول عمر مفید (طول عمر در حدود ۱۰-۱۵ سال)

۳ ـ تجزیه شدن بر اثر اشعه ماورابنفش

۴- گران بودن این نوع عایق‌ها (عایق‌هایی که دارای مواد اولیه خارجی می‌باشند)

۵-  نصب ایزوگام نیازمند آتش مستقیم است و این موضوع تا حدی ایمنی کار را به خطر می‌اندازد.

۶- ایزوگام عایق حرارت نیست و برای مقاوم شدن نیاز به لایه‌ای فویل آلومینیومی دارد.

۷-  نصب ایزوگام به شرایط خاصی نیازمند است و در فصل‌های سرد و زمانی که زمین مرطوب باشد امکان اجرای آن وجود ندارد.

۸-  در صورت عدم نصب محافظ برای ایزوگام، با بارش تگرگ درشت آسیب خواهد دید.

جایگزین ایزوگام

با توجه به نکات ذکر شده، ما نیازمند استفاده از عایقی هستیم که معایب آن به مراتب کمتر از ایزوگام باشد. دو نمونه از این عایق‌ها که امروزه مورد اقبال کارشناسان و مشاوران صنعت ساختمان واقع شده‌اند؛ عایقهای پلیمری و عایقهای پایه سیمانی هستند که هر یک در جای خود به طور مشروح معرفی شده اند و در اینجا نیز به معرفی مختصر این محصولات می پردازیم:

با توجه به نکات ذکر شده، متوجه نیاز ما به یافتن جایگزینی بهینه‌تر و معایب به نسبت کمتر از ایزوگام خواهید شد.

عایق پلیمری ایزو پی پی اس

این عایق که یکی از محصولات شرکت پی‌پل سازان می‌باشد، جایگزین قطعی ایزوگام و ایزولاسیون سنتی بوده و علاوه بر زیبایی خاص، بر روی سطوح بسیاری قابل اجرا است. این عایق بر پایه‌ی پلیمرهای پایه آب با انعطاف‌پذیری و چسبندگی بسیار بالاست که در رنگ‌های متنوعی توزیع و استفاده می‌شود و علاوه بر زیبایی خاص، بر روی سطوح ذیل قابل اجراست:

  • سطوح شیب‌دار و مسطح
  • سطوح سیمانی، فلزی، ایرانیت، سفال، آردواز، چوب
  • روی ایزوگام و سطوح قیری قبلی
  • دودکشها، ناودانی، کانالهای کولر، چیلر و …
  • رنگ آمیزی استخرهای کشاورزی و صنعتی و تفریحی
  • استفاده در نمای ساختمان
  • مخازن آب و سپتیک های فاضلاب
  • ایزولاسیون فونداسیون
ISO PPS

عایق‌ پلیمری ایزو پی‌پی‌اس

این عایق رطوبتی کاملا دوست‌دار محیط‌ زیست بوده و به علت واتربیس بودن خود هیچ‌گونه آسیبی به آن نمی‌زند. همچنین عدم اشتعال‌زایی، مقاومت در برابر فشار و پرتوهای فرابنفش و حتی باران‌های اسیدی از جمله‌ مزایای رقابتی این محصول می‌باشد که آن‌را تبدیل به بهترین جایگزین ایزوگام خواهد کرد.

برای اطلاع از سایر ویژگی‌ها و کاربردهای این محصول می‌توانید به صفحه‌ی مربوط به عایق پلیمری ISO PPS مراجعه کرده و از کیفیت و نحوه‌ی سفارش آن مطلع شوید.

عایق پایه سیمانی PPS Coating

PPS Coating پوششی دوجزئی بر پایه رزین‌های امولسیونی، پودر معدنی، الیاف پلیمری و سیمان می‌باشد که جهت آب‌بندی استخرها، مخازن، سازه‌های بتنی، پشت‌بام و … استفاده می‌شود. از جمله ویژگی‌های این عایق می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • چسبندگی بسیار بالا به سطح زیرین و انعطاف‌پذیری مناسب
  • پر کردن کلیه خلل و فرج و پوکی‌های بتن و افزایش مقاومت سازه
  • عدم جدایش از سطح در اثر رسیدن رطوبت برخلاف ایزوگام، اپوکسی، فایبرگلاس و …
  • مقاوم در مقابل مواد خورنده فاضلاب
  • مقاومت عالی در مقابل فشار آب
  • امکان نصب مستقیم سرامیک و سنگ بر روی آن
  • مقاومت عالی در مقابل اشعه UV
  • ایجاد غشای یکپارچه و  قابل اجرا روی کلیه سطوح منحنی
  • در اثر ضربه خوردن و سوراخ شدن احتمالی پوسته نشده و گسترش نمی یابد.
  • دارای تاییدیه بهداشتی از مرکز پژوهش متالورژی رازی
PPS coating

عایق رطوبتی پایه سیمانی

برای اطلاع از سایر ویژگی‌ها و کاربردهای این محصول نیز می‌توانید به صفحه‌ی مربوط به عایق PPS Coating مراجعه کرده و از کیفیت و نحوه‌ی استفاده آن مطلع شوید.

 

2/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 19 =

دسترسی سریع