بتن سخت
بتن سخت صنعتی چیست؟
2020-08-10
کفپوش اپوکسی
کفپوش اپوکسی چیست؟
2020-08-10
نمایش همه

تفاوت کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی اورتان

photo 2016 07 05 13 51 07

کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی اورتان دو نوع معمول از انواع کفپوش‌های صنعتی هستند که کاربرد گسترده‌ای در پوشش سطوح دارند. هر دوی این کفپوش‌ها سطح زیرین خود را در مقابل سایش، خراش، آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی و لکه و آلودگی حفظ می‌کنند اما با توجه به محل مورد استفاده و ویژگی‌های آن انتخاب نوع کفپوش متفاوت خواهد بود.
این کفپوش‌ها هر دو دارای طول عمر بالا، مقاومت مناسب و نگهداری آسان هستند.

کفپوش اپوکسی پلیمری قابل سفت شدن در برابر حرارت است که در سه فرمول پایه آب، پایه حلال و ۱۰۰ درصد جامد موجود است. این ترکیبات در ضخامت ۳ تا ۷ میلیمتر بر روی سطح قابل اجرا می‌باشد و همین مورد یکی از ویژگی‌های کفپوش اپوکسی است. این کفپوش تمام ترک های زیرین خود را پوشانده و چسبندگی بسیار خوبی به سطح زیرین دارد، اما کفپوش پلی‌اورتان در ضخامت کم قابل اجراست و مانند اپوکسی نمی‌تواند پوشش دهی خوبی ایجاد نموده و ترک‌های بتن را بپوشاند. همچنین چسبندگی مناسبی به سطح زیرین خود ندارد.
کفپوش اپوکسی سخت‌تر و بادوام‌تر بوده و قدرت فشرده سازی بیشتری نسبت به کفپوش پلی اورتان دارد به همین دلیل است کفپوش اپوکسی انتخاب مناسب‌تری برای کف‌سازی سالن‌های صنایع سنگین، انبارها و مراکز تدارکات با ترافیک کامیون‌های سنگین می‌باشد.
کفپوش پلی اورتان علی‌رغم ضخامت کم، نرم تر و انعطاف پذیرتر بوده، مقاومت بالایی در برابر خراش و سایش داشته و حالت کشسانی آن بعضی از ضربه‌ها را حذف و دفع می‌نماید.

انعطاف پذیری کفپوش پلی اورتان این امکان را می‌دهد تا از آن در اتاق‌های انجماد و سردخانه ها که دما به منفی ۳۰ درجه سانتیگراد می‌رسد استفاده کرد. همچنین به دلیل ضد آب و ضد خش بودن انتخاب مناسبی برای پارکینگ‌های چند منظوره است.
یکی دیگر از تفاوت‌های کفپوش اپوکسی و پلی اورتان مقاومت در برابر نور خورشید است. کفپوش اپوکسی در صورتی که در مقابل نور خورشید قرار بگیرد زرد شده و به مرور زمان حالتی گچی پیدا می‌کند. در‌حالیکه کفپوش پلی اورتان در مقابل نور خورشید و اشعه uv بسیار مقاوم بوده و بهترین انتخاب برای پوشش سطوحی است که در معرض نور خورشید قرار دارند.

کفپوش‌های پلی اورتان و اپوکسی رفتارهای متفاوتی در مقابل مواد شیمیایی از خود نشان می‌دهند به این گونه که کفپوش اپوکسی مقاومت بالایی در برابر اسید سولفوریک داشته و گزینه‌ی مناسبی برای کارخانجات نساجی و باطری سازی است. در حالیکه کفپوش پلی اورتان در مقابل اسید لاکتیک مقاومت خوبی داشته و بهترین انتخاب برای کارخانجات تولید محصولات لبنی است چرا که کفپوش اپوکسی در این شرایط دچار خوردگی و زرد شدن می شود.

از دیگر تفاوت‌های کفپوش اپوکسی و پلی‌اورتان می‌توان به قیمت این دو محصول اشاره کرد. کفپوش‌های اپوکسی به مراتب ارزان‌تر از کفپوش‌های پلی اورتان است. این موضوع با در نظر گرفتن اینکه هر میلیمتر اجرای کفپوش حدود یک و نیم کیلوگرم ماده میخواهد تفاوت قیمتی قابل توجهی ایجاد خواهد کرد.

کفپوش های پلی یورتان

نکته‌ی دیگر در مورد کفپوش‌های اپوکسی و پلی اورتان تفاوت در نحوه اجرای آنهاست. تولید کفپوش پلی اورتان به مراتب سخت‌تر از کفپوش اپوکسی است. کفپوش پلی اورتان در هنگام میکس مواد در سرعت‌های بالا بسیار حباب زده و دچار مشکل می‌شود که این موضوع در اپوکسی اتفاق نمی‌افتد. معمولاً تولید کفپوش پلی اورتان در سیستم‌های خلاء و یا در دورهای پایین میکسینگ انجام می‌گیرد که در حالت دوم سرعت تولید بسیار کاهش می‌یابد.

اجرای کفپوش پلی اورتان بسیار به رطوبت حساس است به این صورت که پلی اورتان پخته شده با آب واکنش خواهد داد و سطح نهایی کار پر از حباب می‌گردد و در نتیجه در محیط اجرای کفپوش حتماً بایستی موضوع مورد توجه قرار گیرد. در صورتی که وجود رطوبت در حین اجرا محتمل باشد باید از کفپوش اپوکسی استفاده کرد. کفپوش اپوکسی در مقابل نم و رطوبت مقاوم‌تر بوده و در محیط‌های مرطوب با اطمینان خاطر بیشتری قابل استفاده است.

به طور کلی اجرای کفپوش پلی اورتان کار سخت‌تری است و با دوره‌ی کیورینگ محدود و حساسیت بالا نسبت به رطوبت نیاز به پرسنل اجرایی با تجربه و آموزش دیده دارد.
در انتها و با توجه به مطالب ذکر شده نمی‌توان هیچ‌یک از این کفپوش‌ها را به دیگری برتری داد چرا که هریک، ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را داشته و در محیط مورد نظر به خوبی عمل خواهد کرد. پس مهم‌ترین عامل در انتخاب هر یک از این دو محصول محیط مورد استفاده، ویژگی‌های آن و انتظاراتی است که از کفپوش داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

دسترسی سریع