استاپر
استاپر خودرو چیست؟
2020-09-16
53
صفحه‌ی ضد لغزندگی یا ترمز رمپ
2020-09-26
نمایش همه

خط‌کشی پارکینگ چیست و چه انواعی دارد؟

photo 2024 03 02 06 29 58

همه‌ی ما در طول رانندگی احتمالاً به پارکینگ نیاز پیدا می‌کنیم و مجبور می‌شویم خودروی خود را ساعاتی در پارکینگ قرار دهیم. اینجاست که پیدا کردن جای پارک مناسب اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. اگر تا کنون به یک پارکینگ بزرگ مراجعه کرده و یا خودروی خود را در پارکینگ‌های عمومی پارک کرده باشید متوجه وجود خط کشی‌های پارکینگ شده‌اید. این خط‌ کشی‌ها تا حد زیادی دردسر شما را برای پیدا کردن جای پارک مناسب و همچنین مسیریابی کم می‌کند. اما خط کشی پارکینگ چیست؟

جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر لطفا با شماره های 36630710-051 و یا همراه 09155075956 تماس حاصل فرمایید. همچنین از طریق چت های آنلاین سایت می توانید اطلاعات خود را ارسال بفرمایید تا همکاران واحد فنی با شما تماس داشته باشند.

محل پارک وسایل نقلیه چه در پارکینگ‌ها و چه در خیابان و محوطه عموماً به وسیله‌ی رنگ مشخص شده که باعث استفاده‌ی بهینه از حداکثر فضا و ایجاد نظم در محل توقف خودروها می‌شود. به مشخص کردن محل پارک خودرو به وسیله‌ی رنگ، خط‌‌‌ کشی پارکینگ گفته می‌شود.

خط‌‌ کشی پارکینگ‌ ساختمان‌ها و یا پارکینگ‌های عمومی به عنوان خطوطی از پیش تعیین شده تعریف می‌شوند که به کمک آنها فضای پارکینگ به بخش‌های مختلفی تقسیم شده و هر کدام از خودروها با توجه به دسته بندی‌های صورت گرفته می‌توانند در این فضا قرار گیرند. مسائلی مانند نبود خودرو در مسیر سایر خودروها، ایمن بودن فضای پارک، اشغال نکردن فضای پارک سایر خودروها و عدم ایجاد مزاحمت برای سایرین از مواردی هستند که به وسیله‌ی خط کشی پارکینگ احتمال وقوع آن‌ها کم می‌شود. اهمیت این خط کشی‌ها در ساختمان‌های بزرگ و پارکینگ‌های عمومی بسیار زیاد است و از تنش‌ها جلوگیری می‌کند. وقتی شما در یک مجتمع بزرگ سکونت دارید و یک فضای مشخص و تعریف شده برای خودروی شما وجود دارد طبیعتاً این جایگاه به عنوان حریم خصوصی شما در نظر گرفته شده و هیچ شخصی نمی‌تواند از آن استفاده کند.

فهرست مطالب

 مزایای خط کشی پارکینگ

از جمله مزایای خط کشی پارکینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) استفاده‌ی بهینه از فضای پارکینگ

۲) مشخص کردن مسیر عبور و مرور خودروها در پارکینگ

۳) جلوگیری از ترافیک و تجمع خودروها

۴) ایجاد یک فضای تعریف شده برای هر فرد

۵) جلوگیری از تنش بین ساکنان یک ساختمان

۶) کمک به آمارگیری و اطلّاع از وضعیت خودروها در پارکینگ‌های عمومی

۷) کمک به راننده برای سهولت در پارک خودرو

 

ویژگی‌های خط کشی پارکینگ چیست؟

۱) دیده شدن در شرایط مختلف روشنایی و تاریکی

۲) مقاومت در برابر رطوبت و آب 

۳) مقاومت مکانیکی بالا

۴) یکپارچگی و ثبات رنگ

دیده شدن در شرایط مختلف روشنایی و تاریکی

اولین و مهمترین ویژگی خطوط یک پارکینگ این است که از داخل خودرو یا به هنگام پیاده شدن دیده شوند و قابلیت هدایت افراد به قسمت‌های مختلف را داشته باشند. برای این منظور از رنگ‌های سفید حاوی دانه‌های درخشان، رنگ‌های حاوی فلورسنت، رنگ‌های نارنجی، سبز و فسفری و پوشش‌های اپوکسی برای خط کشی پارکینگ استفاده می‌شود.

مقاومت در برابر رطوبت و آب

 در پارکینگ‌های عمومی شرایط جوّی و باران و برف از اهمیت زیادی برخوردار است و در پارکینگ ساختمان‌ها نیز مسئله شستشوی پارکینگ و یا خودرو مطرح می‌باشد. به این منظور رنگ استفاده شده جهت رنگ‌آمیزی پارکینگ باید از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب برخوردار بوده و سریعاً پاک نشود. رنگ‌های پلاستیک و رنگ‌های روغنی برای این منظور مناسب هستند.

مقاومت مکانیکی بالا

 تردد زیاد و عبور خودروها با وزن‌های مختلف از دیگر ویژگی‌های پارکینگ‌هاست. از طرفی احتمال سقوط وسایل و ابزارهای تعمیرکاری نیز در پارکینگ وجود دارد پس داشتن مقاومت مکانیکی بالا برای رنگ خط کشی پارکینگ ضروری بوده و موجب افزایش طول عمر آن می‌شود.

 

یکپارچگی و ثبات رنگ

هر چه میزان یکپارچگی و نفوذ‌ناپذیری یک لایه بیشتر باشد طبیعتاً نفوذ مواد آلاینده و خورنده به بخش‌های داخلی آن کمتر بوده و طول عمر آن بیشتر خواهد بود. رنگ‌های پلیمری و یکپارچه از این لحاظ مناسب‌تر هستند.

 رنگ‌های خط کشی

رنگ‌هایی که برای خط کشی پارکینگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل دو دسته رنگ‌های تک جزئی و دو جزئی هستند.

رنگ‌های تک جزئی

این نوع رنگ‌ها در دو رنگ سفیدِ مات و زرد ارائه می‌شوند. بازتاب این نوع رنگ‌ها ۷۵ درصد و پوشانندگی آن‌ها ۳۲۰ گرم در مترمربع است. زمان لازم برای خشک شدن این رنگ‌ها حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه برای خشک شدن سطحی و ۲ تا ۴ ساعت برای خشک شدن کامل می‌باشد.

رنگ‌های دو جزئی 

فام این رنگ‌ها سفید و ضخامت آنها بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میکرون و زمان لازم برای خشک شدن این رنگ‌ها بین ۲۰ دقیقه تا ۲۴ ساعت می‌باشد. رطوبت سطحی که رنگ دو جزئی روی آن اجرا می‌شود حداکثر ۵ درصد و دمای آن بین ۵ تا ۴۵ درجه سانتیگراد نسبت به نوع رنگ تنظیم می‌شود تا رنگ به طور کامل روی سطح قرار گیرد.

انواع خط کشی پارکینگ

۱) خط کشی طولی ۲) خط کشی عرضی

خط‌ کشی طولی

یکی از انواع خط کشی پارکینگ خط کشی طولی است. عرض این نوع خط کشی‌ها و یا حتی فاصله‌ی خالی و پر بودن آن بر حسب موقعیت مکانی پارکینگ متغیر است. به عنوان مثال در قسمت‌های فرعی عرض خط‌های طولی ۱۲ سانتی‌متر است و بین هر سه بخش خط کشی طولی ۵ متر فاصله وجود دارد. اما در قسمت‌های اصلی پارکینگ، عرض خط‌های طولی ۱۵ سانتی‌متر و فاصله‌ی بین هر ۸ خط کشی طولی ۱۳ متر خواهد بود.

خط کشی عرضی

این نوع خط کشی شامل خط حق تقدم، خط ایست، گذرگاه عابر پیاده و خط کشی محل‌های توقف و یا همان پارکینگ‌ها می‌باشد که رنگ همه‌ی آنها طبق قوانین راهنمایی و رانندگی سفید است. تنها رنگ داخل جزیره‌های جدا‌کننده متفاوت خواهد بود و معمولاً به رنگ زرد دیده می‌شود. اندازه‌های این نوع خط کشی طبق سفارش مشتری، نوع پارکینگ و تعداد احتمالی خودروهایی که در پارکینگ قرار خواهند گرفت متفاوت است.

نحوه‌ی خط کشی پارکینگ

برای خط کشی پارکینگ ابتدا باید سطح پارکینگ را از هر آلودگی پاک نمود. وجود لکه‌های روغن، چربی، رطوبت و یا هر نوع ماده‌ی دیگر روی سطح پارکینگ از کیفیت خط کشی می‌کاهد. هرچند رنگ‌های اپوکسی و روغنی از چسبندگی بالایی برخوردارند اما هرچه سطح پارکینگ تمیزتر و خشک‌تر باشد این چسبندگی بهتر خواهد بود و کیفیت نهایی در حد استاندارد قرار می‌گیرد.

برای انجام خط کشی باید از طرح‌ها و الگوهای استاندارد و عمومی استفاده کرد. اگر از طرح‌های مطابق با سلیقه‌ی شخصی استفاده کنیم به احتمال زیاد افرادی هستند که درک چندانی از این خطوط نخواهند داشت. پس لازم است از الگوهای عمومی مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی و یا عدد و حروف برای این منظور استفاده کرد.

پس از انتخاب طرح‌ها و الگوها نوبت به پیاده سازی آن‌ها می‌رسد. با توجه به مساحت پارکینگ و حجم کار وسایل مورد نیاز جهت خط‌ کشی آن نیز متفاوت خواهد بود. برای این منظور برس‌های رنگ‌آمیزی معمولی یا قلم مو، غلطک‌های رنگ آمیزی و یا ماشین‌آلات رنگ آمیزی مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برس رنگ‌آمیزی برای خط کشی پارکینگ منازل و ساختمان‌هایی که حجم کار آنها زیاد نیست مورد استفاده قرار می‌گیرد. غلطک‌های رنگ آمیزی نیز به دلیل قابلیت تنظیم دسته و همچنین سرعت بالا در حرکت طرفداران زیادی دارند و برای پروژه‌های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرعت خط کشی به وسیله غلطک‌های رنگ آمیزی نسبت به برس‌ها بسیار بیشتر است. ماشین آلات رنگ آمیزی مخصوص نیز بهترین، دقیق‌ترین، سریع‌ترین و البته گران‌ترین تجهیزات رنگ آمیزی و خط کشی پارکینگ‌ها هستند. مهم‌ترین ویژگی این ماشین‌ها دقت بسیار زیاد به همراه حجم بالای کار است. از این ماشین‌ها برای خط کشی پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود.

نکته‌ای که در رنگ آمیزی پارکینگ باید مورد توجه قرار گیرد امکان استفاده از برچسب‌های خط کشی است. این برچسب‌ها از جمله ابزارهای خط کشی پارکینگ هستند که کار کردن با آن‌ها بسیار آسان است. برچسب‌های خط کشی مانند چسب‌های نواری معمولی به راحتی روی سطوح مختلف از جمله کف پارکینگ چسبیده و امکان خط کشی آنها را فراهم می‌کنند.

آخرین مسئله در بحث خط کشی پارکینگ قیمت تمام شده آن است. قیمت خط کشی پارکینگ به عوامل زیر وابسته است:

  • کیفیت و مشخصات رنگ خط کشی
  • حجم کار و ساعات کاری 
  • وضعیت شرکت و سابقه آن
  • بخش های اضافی (نصب تجهیزات اضافی و رنگ آمیزی بخش‌هایی از کف و دیوار)

با توجه به مطالب ذکر شده خط کشی پارکینگ از اهمیت بالایی برخوردار بوده و برای رسیدن به کیفیت مطلوب باید از رنگ‌های مناسب و استاندارد و نیروی کارآزموده استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

دسترسی سریع