درز انبساط آلومینیومی لاستیکی
درز انبساط چیست
2020-08-10
پارکینگ
گارد محافظ ستون چیست؟
2020-09-12
نمایش همه

واترپروف نمای ساختمان چیست؟

واترپروف نما ماده‌ای است که از نما در مقابل نفوذ و جذب رطوبت محافظت نموده و موجب افزایش طول عمر ساختمان، کاهش هزینه‌های غیرضروری و همچنین ایجاد آسایش برای ساکنین خواهد شد.

جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر لطفا با شماره های 36630710-051 و یا همراه 09155075956 تماس حاصل فرمایید. همچنین از طریق چت های آنلاین سایت می توانید اطلاعات خود را ارسال بفرمایید تا همکاران واحد فنی با شما تماس داشته باشند.

یکی از مشکلات اساسی در ساختمان‌ها نفوذ آب و رطوبت از طریق نمای ساختمان است که موجب تخریب نما و دیوارهای داخلی می گردد. این مسئله علاوه بر کاهش عمر ساختمان و سلب آسایش ساکنین، موجب تحمیل هزینه‌های بسیار نیز خواهد شد. نمای ساختمان به عنوان بیرونی‌ترین بخش ساختمان همواره تحت تاثیر شرایط جوّی و تغییرات دمایی قرار دارد. نفوذ رطوبت و همچنین هوازدگی باعث از بین رفتن نما و آسیب جدی به جداره‌های داخلی می‌شود. از جمله‌ی این آسیب‌ها می‌توان به طبله کردن گچ، تغییر رنگ دیوارها و خراب شدن کاغذ‌دیواری‌ها اشاره نمود. به همین دلیل عایق بودن این بخش از ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌ها برای محافظت نما از این آسیب‌ها، واترپروف کردن آن است. واترپروف نما با حفظ و نگهداری نمای ساختمان در مقابل نفوذ رطوبت و همچنین هوای سرد و گرم باعث افزایش عمر ساختمان می‌گردد.

واترپروف ماده ای تک جزئی پایه‌ی حلال بر پایه‌ی سیلان سیلوکسان می‌باشد که به صورت عمقی در نما نفوذ کرده و تمامی خلل و فرج‌ها و درزهای احتمالی را می‌پوشاند. این محصول پس از اجرا روی سطوح تا حدود ۳ سانتی متر نفوذ کرده و کلیه خواب سطحی را می‌پوشاند. همچنین اجرای واترپروف نما تا ۸۰ درصد مانع جذب آب و رطوبت می شود.

فهرست مطالب

واترپروف نما بر روی چه سطوحی قابل اجراست؟

واترپروف نما بر روی کلیه‌ی مصالح ساختمانی اعم از بتن، سیمان، گرانیت، آجر، موزاییک، سنگ و… قابل اجرا می‌باشد. مهم نیست ساختمان تازه تاسیس باشد و یا قدیمی زیرا با استفاده از واترپروف نما هر ساختمانی را می‌توان آب بندی نمود. این مورد برای حفظ آثار باستانی و ارزشمند در مقابل نفوذ و جذب رطوبت و هوازدگی بسیار حائز اهمیت بوده و عمر این آثار را افزایش می‌دهد. ویژگی مهم واترپروف نما این است که ضمن آب بندی هیچ‌گونه درخشندگی و پوششی روی نما ایجاد نکرده و ظاهر اصلی کار را حفظ می‌نماید.

از دیگر کاربردهای واترپروف نما اجرای آن روی سطوح زیر است:
●انواع گچ و کاشی‌کاری سنتی
●نماهای خشتی، کاهگلی و سنگی قدیمی
●انواع آجر نسوز، آجر سفال، نماهای شسته و سرامیک
●به عنوان پرایمر رنگ در سطح زیرین
●اختلاط با ملات در ساخت ملات آب‌بند

ویژگی واترپروف نما چیست؟

واترپروف نما سطوح و نمای ساختمان را در مقابل شوره زدن، رشد قارچ و کپک و کلیه‌ی عوامل مخرب حفظ می کند. واترپروف بسیار ساده اجرا شده و عمر بسیار طولانی دارد. محافظ نما مانع تنفس بتن نمی‌گردد و در برابر مواد نمکی و چرخه‌های ذوب و انجماد مقاومت بالایی دارد. همچنین در برابر اشعه‌ی uv مقاوم بوده و به علت خواص شیمیایی منحصر به فرد آن عمری برابر عمر سازه دارد. هزینه‌ی اجرای واترپروف بسیار مناسب بوده و در صورت اجرای اصولی، بسیار با دوام خواهد بود. محافظ نما دوستدار محیط‌ زیست بوده و هیچ‌گونه آسیبی به محیط وارد نمی‌کند.

از دیگر ویژگی‌های واترپروف نما می توان به موارد زیر اشاره کرد:

●مقاومت بالا در برابر رطوبت و گازهای جوّی
● مقاومت در برابر یون کلر و سایر مواد شیمیایی
●مقاومت در برابر تابش نور خورشید
●ثابت نگه داشتن رنگ سطوح
●ماندگاری و پایایی زیاد در موضع اجرا شده
●ایجاد خاصیت ضد گرد و غبار و ضد دوده شدن سطوح
●ایجاد خاصیت خود پاک‌شوندگی سطوح پس از باران
●قابلیت شستشوی سطوح
● حفظ زیبایی نمای ساختمان به دلیل جلوگیری از نفوذ آب
● نفوذ عمیق به داخل نما
●حفاظت از آثار باستانی و ارزشمند در مقابل شرایط جوی و تغییرات دمایی
●کاهش مصرف سوخت تا بیش از ۲۵ درصد

موارد ایمنی و حفاظتی واترپروف نما چیست؟

هرچند واترپروف نما در محدوده‌ی مواد خطرساز و مضر برای سلامتی انسان و محیط زیست نمی‌باشد اما باید بعضی نکات را در استفاده از آن رعایت کرد. این نکات عبارتند از:
●استفاده از ماسک محافظ و عینک هنگام کار با واترپروف نما
● شستشوی سریع دست‌ها و چشم در صورت تماس با ماده‌ی آن
● دور نگه داشتن محافظ نما از دسترس کودکان
● مراجعه به پزشک در صورت بلعیده شدن واترپروف نما
● قابلیت اشتعال محافظ نما تا قبل از خشک شدن

واترپروف نما چگونه اجرا می‌شود؟

اجرای این محافظ نیازمند دقت و حوصله‌ی بالایی است تا نتیجه‌ی کار رضایت بخش باشد. به منظور اجرا باید ابتدا سطح کاملاً خشک شده و از هرگونه گرد و غبار و چربی پاک شود. در صورت بارندگی، سطح حداقل ۴۸ ساعت در شرایط محیطی خشک رها شود همچنین ترک‌های با عمق بیش از نیم میلی متر حتماً ترمیم شده و پوشش‌های قدیمی که مانع جذب واترپروف می‌گردند از سطح زدوده شوند. پس از آماده سازی سطح جهت اجرای واترپروف می‌توان از اسپری، غلتک و یا قلم‌مو استفاده نمود. باید توجه داشت که سطح از ماده واترپروف اشباع گردد.

در انتها و با توجه به مطالب ذکر شده، اهمیت اجرای صحیح و اصولی واترپروف نما مشخص گردید. به منظور افزایش طول عمر ساختمان، کاهش هزینه‌های غیرضروری و همچنین تامین آسایش ساکنین اجرای واترپروف نما ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + شش =

دسترسی سریع