polyurethane mastic
آب بندکننده لاستیکی درز های انبساط و انقباض (آرسیل )
2020-10-04
همه چیز درباره‌ی آب‌بندی، ایزولاسیون و عایق رطوبتی
2020-10-11
نمایش همه

چسب كاشت بولت چيست و چه كاربردهایی دارد؟

67.

در صنعت ساخت‌وساز گاهی مواقع به دلایلی همچون خطا در طراحی و اجرای سازه، تغییر کاربری و شرایط بهره‌برداری، مقاوم سازی سازه و یا اتصال بتن قدیمی به بتن جدید نیاز به کاشت بولت و میلگرد وجود دارد. کاشت بولت از جمله موارد پرکاربردی می‌باشد که ضمن تقویت و مقاوم سازی سازه طیف وسیعی از اتصالات سازه‌ای و غیر سازه‌ای را در بر می‌گیرد. استفاده‌ی اصولی از این روش منجر به عملکرد هر چه بهتر سازه می‌گردد. برای این منظور نیاز به چسب کاشت بولت داریم که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر لطفا با شماره های 36630710-051 و یا همراه 09155075956 تماس حاصل فرمایید. همچنین از طریق چت های آنلاین سایت می توانید اطلاعات خود را ارسال بفرمایید تا همکاران واحد فنی با شما تماس داشته باشند.

چسب کاشت بولت یک محصول دو جزئی از خانواده‌ی پلی استر و بر پایه‌ی رزین اپوکسی می‌باشد. جزء A این محصول بر پایه اپوکسی آکریلات و جزء B آن بر پایه‌ی پلی آمین است. چسب کاشت بولت به دو صورت بسته بندی تزریقی به روش گان و بسته بندی حجمی و کیلوگرمی ارائه می شود.

فهرست مطالب

انواع چسب کاشت بولت

مانند تمامی محصولات موجود در صنعت ساخت‌و‌ساز چسب کاشت بولت نیز انواع مختلفی دارد. این محصول از نظر ترکیبات شیمیایی، مشخصات مکانیکی و کاربرد به سه دسته کلی تقسیم می شود:

۱) چسب کاشت میلگرد کپسولی 

۲) چسب کاشت میلگرد کارتریجی

۳) چسب کاشت میلگرد حجمی

چسب کاشت میلگرد کپسولی:

این محصول از خانواده‌ی رزین‌های پلی استر و اپوکسی وینیل استر بوده و به صورت دو‌جزئی ارائه می‌شود. این چسب‌ها به چسب کاشت بولت شیشه‌ای و پیچشی نیز شناخته شده و در حجم‌های مختلفی عرضه می‌شود.

چسب کاشت میلگرد کارتریجی:

چسب کاشت میلگرد کارتریجی برای کاشت در سطوح بتنی چوبی و سنگی استفاده می شود. این چسب نیز دو جزئی است و بر پایه‌ی رزین اپوکسی و پلی استر یا وینیل استر و جز دوم سخت کننده‌ی پلی آمین می‌باشد که از آن برای نصب و کاشت آرماتور در سطوح بتنی استفاده می‌شود.

چسب کاشت میلگرد حجمی:

چسب کاشت میلگرد حجمی معمولاً به صورت دو یا سه جزئی است. این محصول چسبندگی بالایی در سطوح مختلف بتن ایجاد نموده و به دلیل مقاومت بالای کششی و خمشی مورد توجه مهندسین قرار می گیرد.

ویژگی‌های چسب کاشت بولت چیست؟

چسب کاشت بولت برای کاشت بولت و آرماتور استفاده می‌شود. این محصول تحمل بار‌گذاری بالایی داشته و در انواع عملیات سنگین مهندسی قابل استفاده است. چسب کاشت بولت پس از ترکیب در نازل مخصوص طی مدت زمان کوتاهی چسبندگی فوق العاده‌ای ایجاد نموده که حتی در برابر حلال‌های قوی و مخرب محیط‌های اسیدی نیز مقاوم است. از این محصول به منظور کاشت آرماتور و بولت و لایه‌ی رابط و پر استحکام برای پیوند دادن بافت قدیم به بافت جدید استفاده می‌شود. 

از ویژگی‌های دیگر این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای سریع و آسان
  • کاشت آرماتور و بولت بر روی سطوح افقی و عمودی
  • نصب صفحات فلزی بر روی سطوح عمودی (دیوار و سقف)
  • پر کردن شکاف‌های موجود در دیوار، سقف و کف 
  • عدم تأثیر‌پذیری از عوامل جوّی و محیطی
  • پایداری مکانیکی و شیمیایی بالا
  • دارای ویسکوزیته مناسب در زمان اختلاط و کاشت میلگرد یا بولت
  • عدم جمع شدگی هنگام سخت شدن 
  • مقاومت بالا
  • سرعت بالای سخت شدن
  • مقاوم در برابر نقطه‌ی شبنم و نمک ضد یخ 
  • بدون نیاز به حلال
  • خاصیت چسبندگی عالی به انواع سطوح بتنی سنگی فلزی و…
  • قابلیت اجرا در محیط‌های مرطوب
  • پایداری مکانیکی و شیمیایی بالا

کاربردهای چسب کاشت بولت چیست؟

 چسب کاشت بولت برای کاشت میلگرد و بولت در بتن جهت برطرف نمودن خطای طراحی و اجرایی سازه و یا تغییر نقشه‌های طراحی و اجرایی به کار می‌رود. همچنین از این محصول جهت مقاوم سازی و به‌سازی عضو بتنی استفاده می‌شود. اتصال بتن قدیم به بتن جدید و همچنین اتصال مقاطع فولادی یا پلیت به بتن، سنگ، آجر و سایر مصالح ساختمانی از دیگر کاربردهای چسب کاشت بولت است.

نحوه استفاده از چسب کاشت بولت چگونه است؟

چسب کاشت بولت به سطوح جامد، بار‌پذیر، تمیز و بتن خشک می‌چسبد. سطح باید دارای منافذ باز، زبر و ساختار مناسب باشد. قبل از استفاده از محصول باید سطح را از هرگونه آلودگی، چربی، رنگ، رطوبت، گرد و غبار و… پاک نمود. سپس به‌ وسیله‌ی ابزار مناسب حفره مورد نیاز را ایجاد نموده و گرد و غبار ناشی از حفاری را با دستگاه‌های مکنده و یا برس موی کاملاً تمیز کرد. به هنگام تزریق محصول، سطوح داخلی می‌بایست به طور کامل خشک باشد زیرا هرگونه رطوبت حتی به مقدار کم سبب عدم چسبندگی خواهد شد. دو جزء A و B محصول را با نسبت دقیق و محاسبه شده در یک ظرف ریخته و با کمک همزن و یا مته برقی با دور پایین ۲۰۰ دور در دقیقه به مدت تقریباً دو دقیقه مخلوط نمود. تزریق و اعمال چسب به وسیله‌ی گان و یا به صورت شرّه‌ای با توجه به نوع بسته بندی می‌باشد و عمده بولت‌های کاشته شده به این روش پس از ۴۸ ساعت قابل بهره‌برداری است.

اجرای کاشت بولت باید توسط مجریان متخصص و باتجربه صورت پذیرد زیرا کیفیت و عملکرد نهایی شدیداً به روش اجرا در کنار تجهیزات حرفه‌ای و استفاده از متریال استاندارد وابسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 11 =

دسترسی سریع